Meezingen

Repeteren

Wij repeteren elke dinsdagavond van 20:00-22:15 uur in de grote zaal van de Vrije School, Romeostraat 74 te Amersfoort. Verder wordt er van de koorleden verwacht thuis de muziek voor te bereiden, zodat we op de repetities efficiënt kunnen werken aan de muzikale samenhang, interpretatie en afwerking.

“Ik verheug me elke week weer op de repetitie. Gewoon heerlijk zingen, maar ook verrast en ontroerd worden door de rijkdom van de muziek.”

“‘t Fijnste in dit kamerkoor?
Hoe moeilijk ook, we gáán er voor!”

Koordagen

Het koor heeft twee keer per jaar een koordag, meestal één in het voorjaar en één in het najaar. De intensieve repetities staan dan centraal, maar er is ook ruimte voor contact en ontspanning. Een dagdeel werken we aan stemvorming en koorklank onder leiding van een externe professional. Vanwege al deze aspecten is het belangrijk, dat iedereen de koordagen bijwoont.

“Ik kan mezelf zijn als zanger, maar ook als mens. De koordagen ervaar ik altijd als een dagje uit, even weg van de sleur van alle dag.”

Wil je zingen in een koor:

• dat je muzikale mogelijkheden aanspreekt en verder ontwikkelt?
  • dat zich niet beperkt tot goed in het gehoor liggende, bekende stukken?
  • dat het een uitdaging vindt om ‘moeilijke’ stukken in te studeren?
  • dat zowel gregoriaans als hedendaags kan zingen en alles daartussenin?
  • waarvoor je ook thuis moet oefenen?

“Het geeft mij enorm veel voldoening om een muziekstuk dat eerst ontoegankelijk lijkt, tijdens het repetitieproces je eigen te maken. Rienk weet als geen ander dit proces te begeleiden; hij maakt ingewikkelde structuren inzichtelijk en geeft het eenvoudigste lijntje diepgang.”

Dan ben je van harte welkom om vrijblijvend een repetitieavond bij te wonen om te kijken of ons koor je aanspreekt. Neem hiervoor contact op met onze secretaris. Het is ook mogelijk om mee te zingen op projectbasis. Momenteel hebben wij nog ruimte voor een tenor en een (lage) bas, maar ook alten en sopranen zijn welkom om te komen luisteren: als je daarna interesse hebt om lid te worden plaatsen wij je op onze wachtlijst.

Auditie

De dirigent neemt bij nieuwe leden eerst een stemtest af, in aanwezigheid van een bestuurslid. Daarbij kijkt hij naar de zangkwaliteiten, maar ook hoe de stem op dat moment in het koor past. Deze stemtest is van belang om de kwaliteit van het koor te waarborgen. Dan volgt een proefperiode voor het lopende project. Wil je hierna lid worden van het koor, dan wordt na de uitvoering van dit concert in overleg met het bestuur bepaald of de proefperiode kan worden omgezet in een vast lidmaatschap. Wij streven er in ons aannamebeleid naar om te blijven verjongen.